بازسازی و صنعت ساختمان

نکته ها و ایده های معماری - بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی و صنعت ساختمان

نکته ها و ایده های معماری - بازسازی و نوسازی ساختمان

بازسازی ساختمان دوبلکس قدیمی

این پروژه بازسازی ساختمان دوبلکس قدیمی مربوط به آپارتمانی دوبلکس است که در یک ساختمان قدیمی سی ساله با بافت قدیمی و کهنه در منطقه گالیسیای مادرید قرار داشت و از نظر بازسازی ، یک دگرگونی کامل بود. آپارتمان مذکور که معماری نمادین دهه هشتاد را دارد که در اسپانیا سرایت کرده بود، چهار طبقه ی دوبلکس و در هر طبقه ، دو واحد مسکونی دارد. خانه ی بازسازی شده در طبقه ی آخر این ساختمان است.

بنایی کهنه ، با ظاهری فرسوده که گویا از زمانی که به منظور سکونت افراد مورد بهره برداری قرار گرفته بود تا کنون بازسازی و ترمیم نشده است. کلیشه ی کهنه گرای قدیمی در دکوراسیون داخلی و چیدمان مبلها و صندلی هایی که به طرز ناشیانه و ناراحتی کنار هم چیده شده یا روی هم قرار گرفته بودند ، دیده می شد و تلاش های اندکی که بعدا در اصلاح و مرتب کردن دکوراسیون داخلی این فضا انجام داده بودند برای بازسازی ساختمان و زیباتر کردن محل، کفایت نمیکرد.

بازسازی-ساختمان

تردیدی وجود نداشت که این بنا و این آپارتمان نیازمند یک تغییر بزرگ و کارشناسی در طراحی ، دکوراسیون منزل ، نورپردازی و کاربری ها بود و در پایان، نتیجه بسیار رضایت بخش بود.

در ورود به این آپارتمان 250 متری ، پس از طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان ، نقاشی هایی با رنگ مایه های ملایم آبی، خاکستری و زرد اث مرسدس رودریگوئز دیده میشود که طرح ها و رنگ های آنها با فرم طراحی داخلی و المان های به کار رفته در خانه، فرش ابریشمی خاکستری رنگ و گوی های ساخت شرکت اِی-سه رو ، که در دو جانب مبلها قرار دارند، نیز بسیار هماهنگ است. اندک تفاوت رنگی تزئینات ذکر شده که در فضای خانه اعمال شد، علاوه بر هماهنگی با یکدیگر و فرم دکوراسیون منزل ، رنگ سفید حاکم در خانه را شکسته و تنوع لطیفی که ضروری بود را ایجاد کرده ایند. شکافی که در طراحی سقف کاذب وجود دارد ، باعث میشود تا نور طبیعی از میان پنجره ی نیم گردی که بالای در نصب است، به داخل خانه تابیده شود.

بازسازی-ساختمان

راهروی عریض ورودی ، که عمومی ترین فضاست، از یک طرف به اتاق غذاخوری بزرگ راه دارد و از جانب دیگر آن، سرویس دستشویی و سوئیتی شامل یک اتاق خواب، حمام و آشپزخانه قرار دارد که مهمانان یا خدمه میتوانند در آنجا اقامت کنند. در مقابل، اما، پلکانی را میبینیم که بی شباهت به یک مجسمه ی هنری نیست و کاربر را به سمت فضاهای خصوصی در طبقه ی پایین هدایت می کند.

در نشیمنی که تلویزیون در آن قرار دارد نیز، مانند سایر بخش های خانه ، رنگ سفید غالب است و تنها تضاد رنگی در چند قطعه از مبلمان فیلی رنگ و تزئیناتی که رنگ های تیره دارند، تعادل و تنوع فضا را حفظ کرده است؛ کنسول بزرگی به رنگ سیاه لاکی و گل های زینتی سرخ و بنفش رنگ، هر دو ساخت شرکت طراح هستند.

با پایین رفتن از پلکان تندیس وار وارد فضاهای خصوصی خانه می شویم: اتاق خواب اصلی با حمام و رختکن اختصاصی و دو اتاق خواب دیگر که آنها کمد دیواری ندارند.

جای تردید نیست که شرکت طراح در بازسازی ساختمان و بهبود نورپردازی فضای داخلی و دکوراسیون منزل بسیار موفق عمل کرده و انتخاب رنگ سفید در دیوارها و کف و به عنوان رنگ غالب در مبلمان برای بزرگتر و روشن تر نشان دادن فضا و همچنین تأکید بر اندک بخشهایی که رنگ متفاوتی دارند، بسیار موثر بوده.

 منبع: دکوراسیون داخلی شاه توت

منبع: مجله هنر معماری 26

اعجاز رنگ در دکوراسیون داخلی

از آنجا که عنصر رنگ و لزوم انتخاب آگاهانه ی آن در معماری و دکوراسیون داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است تصمیم گرفتیم مقالات علمی و تخصصی موجود در این رابطه را برای آشنایی هر چه بیشتر خوانندگان عزیز در این سایت قرار دهیم.

رنگ به عنوان یک زبان جهانی احساسات را تحریک میکند، فرهنگها را شکل میدهد و پیش زمینه جهان ما را میسازد . رنگ تاثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی افراد می گذارد و همچنین بر سیستم عصبی ، قدرت بینایی ، سیستم گوارش نیز تاثیر گذار است و افراد واکنشهای متفاوتی نسبت به رنگهای مختلف از خود نشان می دهند ، عکس العمل افراد به فاکتورهای متعددی نظیر فرهنگ ، جنسیت ، سن ، موقعیت احساسی و ذهنی ، به تجربه های خاص فردی بستگی دارد . البته نوع و شدت این واکنش ها نیز منحصر بفرد است. رنگها دارای نیروی خاصی هستند و هر یک از طیفها یک احساس عمیق را در محیط القا می کنند . رنگ جزو جدایی ناپذیر و ضروری زندگی و محیط پیرامون انسانهاست زیرا با کمک آن میتوان احساسات خود را بیان کرد و حالاتی را با رنگ به وجود آورد که بتوان تأثیر لازم و مناسب خود را بگذارد.رنگ ها عمیقا بر حالات ، روحیه ، رفتار و روابط عمومی و اجتماعی تاثیر می گذارند و سبب می شوند فرد شدیدا احساس اعتماد به نفس ، امید و یا احساس نشاط و سرزندگی کند و همچنین این امکان وجود دارد که احساس کسلی و بی حوصلگی یا ناراحتی و اندوه را القا کند . بنابراین به نقش و تاثیر انواع رنگها در محیط بایستی توجه داشت تا انتخابی صحیح و مفید داشته تا بتوان از محیط پیرامون خود لذت برد. در این مقاله سعی شده است به بررسی تاثیر و اعجاز رنگ در دکوراسیون داخلی ونحوه کنار هم قرارگیری رنگ ها (ترکیب رنگ) در فضاهای مختلف پرداخته شود .

با ترکیب نورها میتوان رنگهای مختلف را ایجاد کرد . برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود میآورد . رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی میگویند. (1) بعضی از رنگها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی میکنند و نور سفید میسازند . این رنگها را نیز رنگهای مکمل مینامند. (2) رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون و طراحی داخلی است .

طراحان دکوراسیون امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه میکنند . هر یک از ما احتمالاً رنگهای مورد علاقه خود را میشناسیم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و دکوراسیون منزل است . امروزه ثابت شده است رنگها براحتی روی سیستم عصبی، قدرت بینایی، سیستم گوارش، حالات روحی روانی افراد و اخلاق فردی آنها تاثیر میگذارند، بنابراین برای استفاده مفید از رنگ لازم است اثر روانشناختی آن را که میتواند در انتخاب دکوراسیون داخلی ، لباس، محیط و ... وارد عمل شود، درک کنیم . گاه به کارگیری رنگهای نامناسب ، تاثیرات منفی بر مذاهب، فرهنگها، خلق و خوی افراد و راندمان کاری گذاشته که در دراز مدت تاثیرات مخرب آن آشکارا به چشم میخورد . طراحی داخلی و ساختمانی شامل کاربردی از بسیاری از عناصر بهم پیوسته از قبیل ، فضا ، شکل ، ساختار ، نور ، بافت می شود و یکی از تصمیمات مهم در مورد دکوراسیون داخلی رنگ و رنگ کاری میباشد (3) رنگ جزء مهمی در ایجاد سطح کیفی داخل ساختمان است، می بایست قبل از هرچیز طرح کلی رنگ را در روند طراحی مورد بررسی قرار داد . بهترین رویکرد نسبت به انتخاب رنگ این است که آن را جزء مهمی در طراحی در نظر بگیرم به جای آنکه آنرا به شکلی سطحی و پیش پا افتاده بعد از اتمام کار مورد توجه قرار دهیم . طراحی موثر رنگ ها هیچ هزینه اضافی در ساخت و بازسازی ساختمان و دکوراسیون تحمیل نمیکند . فقط کافی است که آن را از جلوتر در دستور کار قرار دهیم . بهترین کار اینست که رنگ های وسایل و دیوارها را به منظره جزئی در اهداف کلی طراحی در نظر بگیریم . آیا محیط باید آرام بخش یا شاد یا هیجان انگیز باشد ؟ آیا سطح داخلی باید یک پیش زمینه خنثی را برای اساس منزل داشته باشد و یا خود به تنهایی تند و چشمگیر به نظر برسد ؟

موفقترین طراحی های داخلی رنگها در مقابل اهداف کلی طراحی بسیار تاثیر پذیرند . اولین گام تعیین اهداف طراحی است . سپس مشخص کنید که آیا رنگ می تواند در پدید آوردن حالتی بکار رود یا به عنوان راه حلی برای مشکلات مربوط به طراحی داخلی عمل کند . رنگ، ابزار مناسبی برای جلب توجه به سوی جنبه های مطلوب و یا استتار جنبه های نامطلوب محیط است . 

این مطلب ادامه دارد...

منبع: سایت دکوراسیون داخلی شاه توت به نقل از " عیدی, زهره؛ پریناز علیدوست و پریسا دراج، ۱۳۹۲، موسیقی رنگ در دکوراسیون داخلی، سومین همایش ملی معماری داخلی و دکوراسیون، اصفهان، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان"

دکوراسیون داخلی بیمارستان ام.ای.دی.آی

دکوراسیون داخلی بیمارستان اِم.اِی.دی.آی MADI

طراحی دکوراسیون داخلی یک بیمارستان تخصصی کتف و شانه در شهر سئول در کره جنوبی، پروژه جالب دیگری بود که گروه لوکتیو تراین از خود به جای گذاشتند.

مساحت 3200 متر مربعی این بیمارستان در دست طراحی و بازسازی قرار گرفت؛ در حالی که گوناگونی بخش های مختلف و کاربری های خاص این مکان، از جمله اتاق عمل، اتاق فیزیوتراپی و غیره، محدودیت های برای معماری داخلی ایجاب می کند و اجازه ی طراحی دکوراسیون داخلی خارج از عرف را به طراحان نمی دهد. با توجه به قیمت بالای زمین در سئول، در طراحی این ساختمان یازده طبقه، نهایت تلاش برای استفاده ی بهینه از فضاها به عمل آمده و تا حد ممکن از فضاها استفاده شده است. طراحی با الهام از مفهوم مفصل ایجاد شده و با به کارگیری متریال چوب و نورپردازی های متنوع و گاهی غیر متعارف، فضای دکوراسیون داخلی جذابی ایجاد شده که این امر قطعا به شادابی روحی و سلامت جسمی بیماران کمک خواهد کرد. در واقع بیمار در بدو ورود به این فضای متفاوت، کمتر به یاد فضاهای معمول بیمارستانی می افتد و ذهن او از تصورهای رایج و نا امید کننده دور خواهد شد، که این نکته از نقاط قوت طراحی دکوراسیون حرفه ای این مرکز معالجه و درمان است.

دکوراسیون-داخلی-بیمارستان

دکوراسیون-داخلی-بیمارستان

دکوراسیون-داخلی-بیمارستان

منبع: سایت دکوراسیون داخلی شاه توت

بازسازی تراس هارلم

  پروژه بازسازی تراس هارلم که در سال 2010 در طبقه سیزدهم یک ساختمان مسکونی  (مشاع) در هارلم نیویرک اجرا شده ، شامل طراحی و بازسازی تراسی به ابعاد 5/5*9 متر (50 مترمربع) است. در ابتدا این تنها یک تراس بود که از سه طرف به طول 4/1 متر ریل کشی شده، مانند سایر تراس های معمولی در این ساختمان، کف آن نیز از بتن بود و چشم انداز فوق العاده ای به پارک مرکزی و افق شهر نیویورک داشت. قرار گرفتن این تراس در نمای جنوبی باعث شده بود تا از گرما و نور زیادی بهره مند باشد اما ریل کشی کوتاه جانب غربی حریم و امنیت کافی را در مقابل تراس های مجاور فراهم نمی کرد.

تراس-هارلم  تراس-هارلم

خواهران حریری در طراحی دکوراسیون داخلی و بازسازی این تراس، از سنترال پارک و مضمون "حضور طبیعت در محیط شهری" الهام گرفتند. فرم ظاهری آن در ادامه ی سری کارهای تجربی آنها با فرم های هندسه ی فراکتال (ساختاری که هر جزء آن به کلّش شباهت دارد)، شکسته ی شفاف و تاخورده است و مانند تمام المان ها و ترکیب بندی های فراکتال، هر قسمت صورتی از سایر بخش ها و طرح کلی است که در مقیاس بزرگتر استعاره ای از اتصال به طبیعت و کیهان را بیان می کند.

تراس-هارلم

کف تراس با تخته هایی چوبی پوشیده شده و در بخش هایی این مصالح با یک تاخوردگی به حالت دیوار عمود یا سقفی پوشاننده تغییر شکل داده اند. دیوارها به محلی برای نشستن تبدیل می شوند و جعبه های ابزار باغبانی را درون خود نگه می دارند. سیستم نورپردازی آن، در تشدید زیبایی های طرح، در طول شب این محدوده را با نوری متمرکز و غیر مستقیم روشن میکند. تداوم و سیالیت بین بخش های مختلف سازه، فضا و متریالی که در آن به کار رفته است، باعث شده تا فضای تراس وسیع تر از آنچه هست، به نظر برسد. در فضای دکوراسیون داخلی این تراس می توان در محلی سرپوشیده غذا خورد، در فضایی روباز از تابش آفتاب لذت برد و یا به دیوار تکیه کرد و از چشم انداز پارک و کلان شهر معروف دنیا لذت برد.

اگر از داخل اتاق نشیمن به تراس نگاه کنید، به نظر می آید که فضایی بسیار بزرگ و دلباز باشد؛ یک اثر هنری که بازی ماهرانه ی نور و سایه در آن گریزی به سازه های شفاف و بلورین طبیعت است.


منبع: سایت دکوراسیون داخلی شاه توت به نقل از هنر معماری